fot. Danuta B., fotopolska.eu, CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.org
PKP PLK rozważają możliwość modernizacji nieczynnej od lat linii kolejowej 103. O działania w tym kierunku zabiegają lokalni społecznicy. Warunkiem koniecznym jest jednak pozyskanie finansowania zewnętrznego.
W kwietniu lokalni społecznicy ogłosili powstanie nieformalnej Koalicji 103. Ma ona zabiegać o remont linii kolejowej 103, która łączy Wadowice z Trzebinią przez Spytkowice. Potem na trasę miałby powrócić regularny ruch pasażerski.
Eksploatowany w ruchu towarowym tylko krótki fragment trasy
O stan techniczny toru i szanse na jego poprawę zapytaliśmy krajowego zarządcę infrastruktury. – Eksploatowany jest tylko fragment trasy pomiędzy Spytkowicami a Okleśną, tj. ok. 6 km linii – mówi Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Prowadzony jest tam ruch towarowy do bocznicy spółki Alwenta.
– Stan techniczny toru na tym odcinku określa się jako dostateczny – ocenia nasza rozmówczyni. Odcinki Trzebinia – Okleśna oraz Spytkowice – Wadowice nie są eksploatowane, a ich stan pozostaje niedostateczny, bo tory nie są w całości przejezdne. Regularny ruch pasażerski wstrzymano na całej linii w 2002 r.
Część linii wykorzystywana przez drezyny
– Wyjątek stanowi odcinek Bolęcin – Alwernia, który jest dzierżawiony dla stowarzyszenia. Organizowane są tam turystyczne jazdy drezynami rowerowymi – opisuje przedstawicielka Polskich Linii Kolejowych. Prowadzi je Lokalna Kolej Drezynowa w Regulicach. Do tego celu wykonane zostały pewne prace przystosowawcze w obrębie torowiska.
Sieć trakcyjna została natomiast na całej linii wyłączona z eksploatacji i zdemontowana. Miało to zapobiec kradzieżom elementów infrastruktury, do których dochodziło po wstrzymaniu regularnych przewozów. Przed przywróceniem połączeń rozkładowych niezbędna byłaby zatem kompleksowa modernizacja torów i ewentualnie ponowna elektryfikacja. Dotychczas doszło jedynie do modernizacji ok. 360 m linii w obrębie stacji Trzebinia. – W latach 2022-2023 przeprowadzano też prace konserwacyjne i utrzymaniowe, które obejmowały wymianę podkładów na odcinku Okleśna – Spytkowice – usłyszeliśmy w PLK.
Są plany, ale nie ma środków
Pomiędzy Spytkowicami a Wadowicami zarządca infrastruktury zrealizował zaś we własnym zakresie roboty obejmujące głównie przejazdy kolejowo-drogowe. – Obecnie realizowana jest umowa na opracowanie wstępnego studium wykonalności kolejowych inwestycji infrastrukturalnych w Małopolsce, która ma się zakończyć w czwartym kwartale tego roku. Głównym celem wstępnego studium jest opracowanie koncepcji rozwoju infrastruktury ze szczególnym uwzględnieniem aglomeracji krakowskiej – stwierdzają służby prasowe PLK. Decyzje odnoszące się do ewentualnej modernizacji linii 103 będą jednak podejmowane na dalszych etapach i pozostaną uzależnione od możliwości pozyskania finansowania.
– W ramach naszego wewnętrznego dokumentu pod nazwą PLK SA – zamierzenia inwestycyjne na lata 2021-2030 z perspektywą do roku 2040 ujęte zostało zadanie Rewitalizacja linii kolejowej nr 103 Trzebinia – Wadowice jako projekt regionalny – informuje Dorota Szalacha. Na razie nie znamy jednak szczegółowego zakresu potencjalnego przedsięwzięcia. Spółka nie wskazała też możliwych dróg pozyskania środków na ten cel.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.