Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Czy linia 103 Wadowice – Trzebinia doczeka się modernizacji?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
08-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
05-05-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Czy linia 103 Wadowice – Trzebinia doczeka się modernizacji?
fot. Danuta B., fotopolska.eu, CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.org
PKP PLK rozważają możliwość modernizacji nieczynnej od lat linii kolejowej 103. O działania w tym kierunku zabiegają lokalni społecznicy. Warunkiem koniecznym jest jednak pozyskanie finansowania zewnętrznego.

W kwietniu lokalni społecznicy ogłosili powstanie nieformalnej Koalicji 103. Ma ona zabiegać o remont linii kolejowej 103, która łączy Wadowice z Trzebinią przez Spytkowice. Potem na trasę miałby powrócić regularny ruch pasażerski.

Eksploatowany w ruchu towarowym tylko krótki fragment trasy

O stan techniczny toru i szanse na jego poprawę zapytaliśmy krajowego zarządcę infrastruktury. – Eksploatowany jest tylko fragment trasy pomiędzy Spytkowicami a Okleśną, tj. ok. 6 km linii – mówi Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Prowadzony jest tam ruch towarowy do bocznicy spółki Alwenta.

– Stan techniczny toru na tym odcinku określa się jako dostateczny – ocenia nasza rozmówczyni. Odcinki Trzebinia – Okleśna oraz Spytkowice – Wadowice nie są eksploatowane, a ich stan pozostaje niedostateczny, bo tory nie są w całości przejezdne. Regularny ruch pasażerski wstrzymano na całej linii w 2002 r.

Część linii wykorzystywana przez drezyny

– Wyjątek stanowi odcinek Bolęcin – Alwernia, który jest dzierżawiony dla stowarzyszenia. Organizowane są tam turystyczne jazdy drezynami rowerowymi – opisuje przedstawicielka Polskich Linii Kolejowych. Prowadzi je Lokalna Kolej Drezynowa w Regulicach. Do tego celu wykonane zostały pewne prace przystosowawcze w obrębie torowiska.

Sieć trakcyjna została natomiast na całej linii wyłączona z eksploatacji i zdemontowana. Miało to zapobiec kradzieżom elementów infrastruktury, do których dochodziło po wstrzymaniu regularnych przewozów. Przed przywróceniem połączeń rozkładowych niezbędna byłaby zatem kompleksowa modernizacja torów i ewentualnie ponowna elektryfikacja. Dotychczas doszło jedynie do modernizacji ok. 360 m linii w obrębie stacji Trzebinia. – W latach 2022-2023 przeprowadzano też prace konserwacyjne i utrzymaniowe, które obejmowały wymianę podkładów na odcinku Okleśna – Spytkowice – usłyszeliśmy w PLK.

Są plany, ale nie ma środków

Pomiędzy Spytkowicami a Wadowicami zarządca infrastruktury zrealizował zaś we własnym zakresie roboty obejmujące głównie przejazdy kolejowo-drogowe. – Obecnie realizowana jest umowa na opracowanie wstępnego studium wykonalności kolejowych inwestycji infrastrukturalnych w Małopolsce, która ma się zakończyć w czwartym kwartale tego roku. Głównym celem wstępnego studium jest opracowanie koncepcji rozwoju infrastruktury ze szczególnym uwzględnieniem aglomeracji krakowskiej – stwierdzają służby prasowe PLK. Decyzje odnoszące się do ewentualnej modernizacji linii 103 będą jednak podejmowane na dalszych etapach i pozostaną uzależnione od możliwości pozyskania finansowania.

– W ramach naszego wewnętrznego dokumentu pod nazwą PLK SA – zamierzenia inwestycyjne na lata 2021-2030 z perspektywą do roku 2040 ujęte zostało zadanie Rewitalizacja linii kolejowej nr 103 Trzebinia – Wadowice jako projekt regionalny – informuje Dorota Szalacha. Na razie nie znamy jednak szczegółowego zakresu potencjalnego przedsięwzięcia. Spółka nie wskazała też możliwych dróg pozyskania środków na ten cel.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Grudniowy termin otwarcia trasy Korsze – Giżycko niepewny

Infrastruktura

Przewozy towarowe: Co może pomóc kolei?

Prawo i polityka

Przewozy towarowe: Co może pomóc kolei?

Roman Czubiński 05 maja 2025

Powrót pociągów do Przemkowa coraz bliżej. Oferty w budżecie

Infrastruktura

Powrót pociągów do Przemkowa coraz bliżej. Oferty w budżecie

Jakub Rösler, Roman Czubiński 02 maja 2025

Wrócą pociągi do Spytkowic? Jest chętny przewoźnik

Pasażer

Wrócą pociągi do Spytkowic? Jest chętny przewoźnik

Marcin Guzik wadowiceonline.pl 18 sierpnia 2016

Zobacz również:

Grudniowy termin otwarcia trasy Korsze – Giżycko niepewny

Infrastruktura

Przewozy towarowe: Co może pomóc kolei?

Prawo i polityka

Przewozy towarowe: Co może pomóc kolei?

Roman Czubiński 05 maja 2025

Powrót pociągów do Przemkowa coraz bliżej. Oferty w budżecie

Infrastruktura

Powrót pociągów do Przemkowa coraz bliżej. Oferty w budżecie

Jakub Rösler, Roman Czubiński 02 maja 2025

Wrócą pociągi do Spytkowic? Jest chętny przewoźnik

Pasażer

Wrócą pociągi do Spytkowic? Jest chętny przewoźnik

Marcin Guzik wadowiceonline.pl 18 sierpnia 2016

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5